Ideální počet hodin spánku

Ideální počet hodin kvalitního spánku, tedy ničím nerušeného a nepřerušovaného, se udává v rozmezí 7-8 hodin. Známý je dopad při nižším počtu hodin spánku, ale opačný případ má podobné účinky na soustředění a celkový výkon při jakékoliv činnosti.

Tomuto problému se věnovala studie vědců z kanadské Western University zveřejněná v magazínu Sleep. „Zjistili jsme, že optimální množství spánku, které Váš mozek udrží v kondici, je často doporučovaných 7–8 hodin,“ říká hlavní autor studie Conor Wild. „Také jsme zjistili, že lidé, kteří toto doporučené množství překročili, zaznamenali stejné zhoršení kognitivních funkcí jako ti, kteří spali příliš málo.“

Výzkum odhalil, že uvažování a slovní schopnosti se horší, když se spí méně než šest hodin, ale také déle než hodin osm. Snad nejzajímavějším zjištěním bylo, že doba spánku neovlivnila všechny druhy výkonů mozku.

Nejvíce postiženy byly schopnosti uvažovat a mluvit, třeba krátkodobá paměť ale zůstala nedotčena i velmi nízkou dobou spánku, která se pohybuje kolem pouhých čtyř hodin.

Tým vědců tvrdí, že důležité je dodržovat zdravé optimum. Cokoliv, co se od této hranice jakkoli odklání, není pro fungující mozek dobré. Nedostatek spánku může narušit krátkodobou a pracovní paměť, zatímco složitější kognitivní funkce, jako je rozhodování a řešení problémů, vyžaduje delší a konzistentní dobu spánku.